• Hotel Hofbogen
  • Hotel Hofbogen
  • Hotel Hofbogen
  • Hotel Hofbogen
  • Hotel Hofbogen
  • Hotel Hofbogen
  • Hotel Hofbogen
  • Hotel Hofbogen
  • Hotel Hofbogen
  • Hotel Hofbogen

Hotel Hofbogen

Herbestemming Hofbogen tot langste hotel ter wereld.

 

ARD heeft een visie ontwikkeld waarbij de Rotterdamse Hofbogen getransformeerd worden tot hotel. Hofbogen KM1.9 fungeert hierin als neighbourhood-maker en verandert de Hofbogen van een barrière naar een verbinder.

Na decennialang een negatieve barrière in de stad te zijn geweest, hebben verschillende ontwikkelingen de uit 1905 stammende Hofbogen inmiddels in een beter daglicht geplaatst. Ten behoeve van de aankoop van de Hofbogen is ARD gevraagd een visie te ontwikkelen voor de toekomst van de bogen. Dit heeft geresulteerd in het bijzondere concept: het langste hotel ter wereld.

 

Concept

Uit analyse van de cultuurhistorische waarden en de eigenschappen van de omliggende wijken is naar voren gekomen dat de Hofbogen sterk kunnen bijdragen aan het verbeteren van het verblijfsklimaat van Rotterdam Noord. Het ontwikkelde concept van “het langste hotel ter wereld’ geeft hier antwoord op en versterkt daarnaast de eenheid en de monumentale waarden van de bogen. Op de schaal van de stad wordt een nieuwe icoon gecreëerd, terwijl de “woonfunctie” van het hotel tegelijkertijd aansluit bij het karakter van de omliggende woonwijken.

 

“Hofbogen – van neighbourhood-divider naar neighbourhood-maker én stadsicoon.”

 

De grote lengte van bijna 2 kilometer zorgt ervoor dat de repeterende bogen zich telkens door een andere omgeving bewegen die zich ontwikkelt van een dynamisch metropolitaans milieu tot rustig woonwijken in het groen. Het hotel past zich over de lijn van 184 bogen aan op de wijken waar die zich doorheen beweegt. Nabij de binnenstad begint het hotel met een hostel en veranderd geleidelijk van short-stay hotelkamers naar long-stay studio’s in de meest rustige woonwijken. Het noordelijkste deel, gelegen nabij spoorweg, tankstation en snelweg krijgt de passende functie van motel.

 

Introvert versus Extravert

Door een hotel te vestigen in een voormalig spoorwegviaduct, wordt een wereldwijd ongeëvenaard project werkelijkheid. Het nieuwe concept zal door zijn uitgerekte structuur geen gebruik maken van de ‘klassieke’ introverte hotelorganisatie – met alle voorzieningen voor hotelgasten onder één dak. Bij een eigentijds icoon en de hedendaagse reizigersbehoefte past immers een extraverte hotelorganisatie. Vergeet dus de centrale lobby, Hotel Hofbogen maakt gebruik van verschillende grotere en kleinere service-hubs die onderdeel zijn van de stadswijken.
Het hotel brengt een nieuwe economische drager in de woonwijken en verbindt bewoners en gasten met elkaar door gedeelde faciliteiten. Dit houdt in dat bestaande en nieuwe ondernemers uit de omgeving worden ingezet om service-gerelateerde functies van het hotel verspreidt over de 2 kilometer over nemen: denk hierbij aan het draaien van je wasje als omwonende bij de hotel-wasserette, het drinken van de perfecte cappuccino als hotelgast bij de koffiebranderij en het huren van je fiets bij de fietsenmaker. Nieuwe en bestaande horecagelegenheden in de bogen vormen daarnaast het perfecte hotel-restaurant of hotelbar. De Hofbogen worden op deze manier een interactief stukje stad: Hotel Hofbogen is onderdeel van de stad en de stad is onderdeel van het hotel.

 

Dakpark

Iedere zichzelf respecterende wereldstad biedt een bijzondere combinatie van groen en cultuur. New York heeft de High Line; Rotterdam krijgt het Dakpark. In samenwerking met de gemeente Rotterdam en met de input van de reeds bestaande (burger)initiatieven, ontstaat hier de komende jaren een bijzondere, groene route over de oude spoorlijn, dwars door het hart van de stad. Naast een nieuwe economische en maatschappelijke verbinder, verbinden de bogen op deze wijze ook bestaande ecologische structuren. Hier ervaren bezoekers het bruisende, stadse gevoel in combinatie met een rustgevende, groene ader die toegankelijk is voor alle Rotterdammers.

 

Status

De Hofbogen zijn uiteindelijk verkocht aan een andere partij. De hierboven door ARD ontwikkelde ontwerpvisie zal op dit moment niet uitgevoerd worden.

 

Rendering: IMG+
Grafische Ontwerp: WOAU!

Opdrachtgever

Rotterdamsche Stenen B.V.

Locatie

Rotterdam

Status

Prijsvraaginzending

Category

Conceptontwikkeling, Gebiedstranformatie, Herbestemming, Nieuwbouw